Lokalpolitik

Det skal være lettere, billigere og sjovere at bo i København

Vision
Vores vision er, at København skal blive en af verdens bedste byer at opholde sig og leve i. København er en dejlig by, men mange ting kan gøres endnu bedre.

København skal være en ren og grøn by – en by, hvor ikke kun gaderne, men også luften er ren.

København skal være en attraktiv by for både københavnere og byens gæster. Vi skal have et rigt forretningsliv, gode spisesteder og et varieret og rigt udbud af oplevelser både indenfor sport, underholdning og anden kultur i øvrigt. København skal være en international by, der kan tiltrække turister fra både ind- og udland, og en magnet for udenlandske virksomheder, så de får lyst at lægge arbejdspladser og investeringer i vores by.

De københavnske børn skal have en verdensklasse opvækst. Den københavnske folkeskole er en af de dyreste, og derfor skal den også være en af verdens bedste. Vore daginstitutioner skal være i top, så børnene bliver passet, udfordret og stimuleret – i trygge omgivelser med kompetente voksne.
De af vore medborgere, der har behov for hjælp på grund af alderdom eller handicap, skal have en værdig hjælp. Ingen skal tigge om hjælp, og om muligt skal de hjælpes til at blive så selvhjulpne som muligt. Det skal være trygt at blive gammel i vores fælles by – også selvom man får behov for en hjælpende hånd.

Efter mange år med lukning af veje og parkeringspladser, skal vi gå den anden vej – vi skal have skabt fremkommelighed og have gjort plads til, at vi bliver mange flere københavnere. Både på veje, cykelstier og metro skal vi have skabt mere kapacitet, så der ikke er kø. Metroen skal udbygges med flere linjer – gerne til bydele, der i dag ikke har metro, og med flere metrolinjer under havnen. Der skal også bygges en havnetunnel, så trafikken kan ledes udenom og under København, så meget af gennemfærdslen undgås. Det vil give bedre plads til gående, cyklister og lokal trafik.

Det skal være billigere at bo i København – det er meget dyrt både at bo og drive erhverv i København. Ejendomsskatterne (grundskylden) i København er blandt landets højeste og tvinger mange ud af byen mens også øvrige kommunale takster og afgifter er meget høje. Københavns Kommune flyder i penge og kan sagtens spænde livremmen ind, men det kræver en politisk vilje som ikke er tilstede i dag.

Vi ønsker et bedre og billigere København og at gøre det lettere og sjovere at være københavner.